Συγκριτική Εκπαίδευση και Ευρωπαϊκή Εκπαιδευτική Πολιτική

  1. Περιεχόμενο του σεμιναρίου

Σκοπός του σεμιναρίου είναι η εισαγωγή των φοιτητών/φοιτητριών στα εννοιολογικά εργαλεία για την ανάλυση και ερμηνεία ζητημάτων εκπαιδευτικής πολιτικής από διεθνή και συγκριτική σκοπιά. Αρχικά, παρουσιάζεται η Συγκριτική Εκπαίδευση ως πεδίο μελέτης που ασχολείται με τη σχέση μεταξύ των κοινωνικών σχηματισμών και των εκπαιδευτικών τους συστημάτων. Η Συγκριτική Εκπαίδευση ξεκινά έξω από το εκπαιδευτικό σύστημα, σε μια προσπάθεια να «διαβάσει» το κοινωνικο-οικονομικό, πολιτικό και πολιτισμικό πλαίσιο ώστε να κατανοήσει και να ερμηνεύσει τις εκπαιδευτικές μορφές και διαδικασίες. Προς αυτή την κατεύθυνση, αναλύονται και ερμηνεύονται ειδικά ζητήματα εκπαιδευτικής πολιτικής (με έμφαση στις πολιτικές για την ανώτατη εκπαίδευση) επιλεγμένων ευρωπαϊκών χωρών. Επίσης, περιγράφονται και αναλύονται κεντρικά θέματα Ευρωπαϊκής Εκπαιδευτικής Πολιτικής, καθώς και οι επιδράσεις τους σε χώρες της Ευρώπης. 

Η διδακτέα ύλη του σεμιναρίου επικεντρώνεται στους παρακάτω άξονες περιεχομένου:

Ι. Συγκριτική σπουδή της εκπαίδευσης: θεωρήσεις και ζητήματα

Οι συλλογικές ανάγκες και το συγκριτικό ενδιαφέρον για την εκπαίδευση. Συγκριτικό επιχείρημα και εκπαιδευτική πολιτική. Ο «εργαλειακός» και ο «θεωρητικός» χαρακτήρας της εκπαιδευτικής πολιτικής. Η σχέση εκπαίδευσης και κοινωνίας. Βασικές θεωρήσεις συγκριτικής σπουδής της εκπαίδευσης: α) η ιστορική προσέγγιση (Sadler, Kandel, Hans, Mallinson, Bereday), β) η αναζήτηση της επιστημονικής ταυτότητας του κλάδου (Holmes, King, Noah & Eckstein), γ) κυρίαρχα παραδείγματα συγκριτικής σπουδής της εκπαίδευσης και η αμφισβήτησή τους (ο δομολειτουργισμός και οι Anderson & Foster, η σχέση εκπαίδευσης και ανάπτυξης, η κριτική των κυρίαρχων θεωρήσεων, η προσέγγιση του Καζαμία). Οι ανακατατάξεις στη συγκριτική σπουδή της εκπαίδευσης και ο πλουραλισμός των θεωρήσεων. Συζήτηση γύρω από ζητήματα συγκριτικής σπουδής της εκπαίδευσης, όπως είναι ο σκοπός, η σημασία και οι δυσκολίες της σύγκρισης, τα προβλήματα που σχετίζονται με τον εθνοκεντρισμό, την υποκειμενικότητα και τη μεροληψία, τα συγκριτικά δεδομένα.

ΙΙ. Ευρωπαϊκή εκπαιδευτική πολιτική

Αλλαγές στη σχέση κράτους και τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στην Ευρώπη, την εποχή της ύστερης νεωτερικότητας. Η ευρωπαϊκή εκπαιδευτική πολιτική έως τα τέλη της δεκαετίας του 1990. Η ευρωπαϊκή εκπαιδευτική πολιτική από τα τέλη της δεκαετίας του 1990: Ο Ευρωπαϊκός Χώρος Ανώτατης Εκπαίδευσης και η διαδικασία της Μπολόνια. Η ευρωπαϊκή εκπαιδευτική πολιτική από τις αρχές της δεκαετίας του 2000: Ο Ευρωπαϊκός Χώρος Έρευνας και η συνάντηση της Στρατηγικής της Λισσαβόνας με τη διαδικασία της Μπολόνια. Ευρωπαϊκή πολιτική για τη διά βίου μάθηση και η Στρατηγική της Κοπεγχάγης. Συγκριτική προσέγγιση στις πολιτικές ανώτατης εκπαίδευσης και διά βίου μάθησης επιλεγμένων ευρωπαϊκών χωρών.

Δεν θα διδάχθεί το ακαδ. έτος 2023-2024 λόγω επιστημονικής άδειας της διδάσκουσας

 

 

 

Κωδικός Γραμματείας
510446
Κατηγορία
Σεμινάριο
Διδακτικές μονάδες
3
ERASMUS
Διδάσκεται