Δια βίου εκπαίδευση

Περιεχόμενο του μαθήματος

Σκοπός του μαθήματος είναι: η εισαγωγή των φοιτητών/φοιτητριών στο εννοιολογικό πλαίσιο για τη διά βίου εκπαίδευση/εκπαίδευση ενηλίκων, καθώς και στους λόγους προώθησης της διά βίου μάθησης τις τελευταίες δεκαετίες, η ανάλυση των παραγόντων διαμόρφωσης της διά βίου εκπαίδευσης σε διεθνές και ευρωπαϊκό επίπεδο, η προσέγγιση των βασικών μοντέλων διά βίου μάθησης στην Ευρώπη (με έμφαση στις πολιτικές εκπαίδευσης ενηλίκων στην Ελλάδα), καθώς και η επαφή με τις θεωρητικές προσεγγίσεις στην εκπαίδευση ενηλίκων, τη μάθηση και τη διδασκαλία των ενηλίκων, την εκπαίδευση των εκπαιδευτών ενηλίκων, την εκπαίδευση από απόσταση και τη μεθοδολογία σχεδιασμού προγραμμάτων εκπαίδευσης ενηλίκων.

Η διδακτέα ύλη του μαθήματος επικεντρώνεται στους παρακάτω άξονες περιεχομένου:

Α. Εννοιολογικό πλαίσιο για την εκπαίδευση ενηλίκων / διά βίου μάθηση

Αποσαφήνιση όρων και εννοιών: εκπαίδευση ενηλίκων, διά βίου εκπαίδευση και διά βίου μάθηση, εκπαίδευση μετά την αρχική, συνεχιζόμενη εκπαίδευση, επιμόρφωση και κατάρτιση, επαναλαμβανόμενη εκπαίδευση, κοινοτική εκπαίδευση, τυπική και μη τυπική εκπαίδευση, άτυπη μάθηση. Αιτιολόγηση της παροχής εκπαίδευσης για ενηλίκους με αναφορά στη φύση της σύγχρονης κοινωνίας και τη φύση του ανθρώπου. Τυπολογίες και στρατηγικές της εκπαίδευσης ενηλίκων: συμπληρωματική εκπαίδευση, επαγγελματική εκπαίδευση, εκπαίδευση σε κοινωνικά θέματα, εκπαίδευση για την πολιτική και κοινωνική ζωή, εκπαίδευση για την προσωπική ανάπτυξη.

Β. Πολιτικές εκπαίδευσης ενηλίκων / διά βίου μάθησης

Η παγκοσμιοποίηση, η έμφαση στη διαμόρφωση της κοινωνία της γνώσης και η προώθηση της διά βίου μάθησης. Πολιτικές και μοντέλα διά βίου μάθησης στην Ευρώπη: το μοντέλο της «συνεργασίας των κοινωνικών εταίρων», το μοντέλο της «εθελοντικής συνεργασίας των κοινωνικών εταίρων», το «κρατικιστικό» μοντέλο. Ανάλυση και ερμηνεία των πολιτικών εκπαίδευσης ενηλίκων στην Ελλάδα από τη δεκαετία του 1980 έως σήμερα. Αναλυτική περιγραφή του θεσμικού πλαισίου λειτουργίας των βασικών φορέων του ρυθμισμένου τμήματος της εκπαίδευσης ενηλίκων στην Ελλάδα, καθώς και των προγραμμάτων που οι φορείς αυτοί διεξάγουν.

Γ. Η εκπαίδευση των ενηλίκων

Ο ενήλικος εκπαιδευόμενος και η μάθηση των ενηλίκων: τα χαρακτηριστικά των ενήλικων εκπαιδευομένων. Θεωρητικές προσεγγίσεις για τη μάθηση των ενηλίκων: το έργο των Knowles, Freire, Mezirow και Jarvis. Συνθήκες μάθησης και προσεγγίσεις στη διδασκαλία των ενηλίκων. Ο ρόλος και οι δεξιότητες του εκπαιδευτή ενηλίκων. Οι εκπαιδευτικές τεχνικές. Ζητήματα εκπαίδευσης των εκπαιδευτών ενηλίκων και πιστοποίησής τους. Η εκπαίδευση από απόσταση και η εκπαίδευση ενηλίκων. Ζητήματα σχεδιασμού προγραμμάτων εκπαίδευσης ενηλίκων.

Κωδικός Γραμματείας
510141
Κατηγορία
Υποχρεωτικό Επιλογής
Διδακτικές μονάδες
3
ERASMUS
Διδάσκεται