Ευρωπαϊκή εκπαιδευτική πολιτική και πολιτικές διά βίου μάθησης στην Ελλάδα: διερεύνηση της επίτευξης των στόχων της απασχολησιμότητας και της άμβλυνσης των κοινωνικών ανισοτήτων πριν και κατά τη διάρκεια της οικονομικής κρίσης

Georgios Dourgounas
Περιγραφή

Ο σκοπός της παρούσας διδακτορικής διατριβής είναι η διερεύνηση των επιδράσεων της ευρωπαϊκής εκπαιδευτικής πολιτικής για τη διά βίου μάθηση (ΔΒΜ) στις πολιτικές για τη ΔΒΜ στην Ελλάδα, και η αξιολόγηση της αποτελεσματικότητας των πολιτικών για τη συνεχιζόμενη επαγγελματική κατάρτιση (ΣΕΚ) στην Ελλάδα, ως προς την επίτευξη των στόχων της απασχολησιμότητας και της διασφάλισης της κοινωνικής συνοχής, εστιάζοντας στους ανέργους. Στο πρώτο μέρος της διατριβής, επιχειρείται η επισκόπηση των θεωρητικών προσεγγίσεων για τις έννοιες της απασχολησιμότητας και της διασφάλισης της κοινωνικής συνοχής, οι οποίες αποτελούν δύο συμπληρωματικούς στόχους των πολιτικών της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ) για τη ΔΒΜ. Στο δεύτερο μέρος της διατριβής, προσεγγίζονται κριτικά οι πολιτικές της ΕΕ για τη ΔΒΜ και οι επιδράσεις τους στην εκπαιδευτική πολιτική για τη ΔΒΜ στην Ελλάδα, με ερμηνευτικό εργαλείο την έννοια του εξευρωπαϊσμού. Το τρίτο μέρος της διατριβής εξετάζει τον βαθμό επίτευξης των στόχων της απασχολησιμότητας και της διασφάλισης της κοινωνικής συνοχής στην Ελλάδα, μέσω της συμμετοχής των ανέργων στη ΣΕΚ, μέσα από τα δεδομένα της Έρευνας Εκπαίδευσης Ενηλίκων του 2007 και του 2012. Η ερμηνεία και ανάλυση των μεταρρυθμίσεων στη ΔΒΜ και του λόγου πολιτικής των ελληνικών κυβερνήσεων στις πολιτικές τους για τη ΔΒΜ, καθώς και η στατιστική επεξεργασία των δεδομένων της Έρευνας Εκπαίδευσης Ενηλίκων για τη συμμετοχή των ανέργων στη ΣΕΚ στην Ελλάδα, καταδεικνύουν τις έντονες επιδράσεις της ευρωπαϊκής εκπαιδευτικής πολιτικής στις πολιτικές για τη ΔΒΜ στην Ελλάδα και την αποτυχία των πολιτικών ΣΕΚ να αναπτύξουν την απασχολησιμότητα των ανέργων και να διασφαλίσουν την κοινωνική συνοχή.

Επιβλέπων/ουσα
Mέλη τριμελούς επιτροπής

Καραλής Αθανάσιος, Πανεπιστήμιο Πατρών

Ημερομηνία εξέτασης
Μάρτιος 2019